Volgens Kees Vendrik, voorzitter van het Nationaal Klimaat Platform, ligt de sleutel tot versnelling niet alleen bij beleid, maar juist in de praktijk.
Het Nationaal Klimaat Platform is een open samenwerkingsverband dat zich richt op het verbinden van partijen en het zichtbaar maken van initiatieven binnen de energietransitie. Daarbij ligt de focus op mensen en organisaties die al actief bezig zijn.
Het Nationaal Klimaat Platform is daarnaast al meerdere jaren partner van New Energy Forum (NEF) en verzorgt tijdens het evenement verschillende sessies. Daarmee sluit de samenwerking goed aan bij de gezamenlijke ambitie om kennisdeling, innovatie en ontmoeting binnen de energietransitie te versterken.
“Wij geven letterlijk het podium aan de doeners,” zegt Vendrik. “Hun verhaal moet verteld worden. Wij zoeken naar kansen en knelpunten en brengen die, als het nodig is, ook onder de aandacht in Den Haag.”
Leren van de praktijk
Volgens Vendrik gebeurt er al veel in Nederland. Van bedrijven en kennisinstellingen tot lokale initiatieven in buurten en wijken: de energietransitie bestaat uit talloze projecten en ideeën.
“Het is een enorme machinerie, een optelsom van duizenden initiatieven,” legt hij uit. “Daar kun je ontzettend veel van leren.”
Juist daarom richt het Klimaat Platform zich op het ophalen en delen van ervaringen uit de praktijk. Door deze zichtbaar te maken, kunnen andere partijen ervan leren en ontstaat er versnelling.
Schaarste als uitdaging
Tegelijkertijd ziet Vendrik dat de energietransitie op meerdere punten vastloopt. Niet door één specifieke barrière, maar door een combinatie van factoren.
“We leven in een land van schaarstes,” zegt hij. “Schaarste aan ruimte, aan arbeidskrachten, aan netcapaciteit en aan stikstofruimte.”
Deze schaarstes raken vrijwel iedereen die wil verduurzamen, van bedrijven tot woningcorporaties. Volgens Vendrik vraagt dit om duidelijke keuzes.
“Het zijn politieke vraagstukken. Op een gegeven moment moet je bepalen: wat gaat voor?”